Stacey Brown
Canadian Composer / Compositrice canadienne
Stacey Brown
Canadian Composer / Compositrice canadienne
Composer, educator, and translator Stacey Brown, originally from Kamloops BC, is newly based in St. John’s, Newfoundland after two decades in Montreal. Her music has been described as “organic” (Le Devoir), “powerfully affecting” (Vancouver Observer), and “showing a gift for skillful orchestration” (Bachtrack). Included in her catalogue are concert works, from solo to orchestra, as well as two operas and collaborations in theatre and dance.
Among her orchestral commissions are the countertenor song cycle L’horreur de constater qu’on nous oubliera (2015), Perspectives (2017), the trumpet concerto En soi, in and of itself (2019), Don’t Touch the Middle Switch (2021), Still (2021) for chamber orchestra, and Où la nuit (2022) for string orchestra. Recent chamber works include (un)done (2016) for Pierrot ensemble and two singers, Lachrimae Viventium and Lorasirme Ryny Their Galliard (2019) for viol consort, Urgent Solitudes (2019) for various combinations of voice, cello, and piano, and Moment (2020) for clarinet, violin, and piano. Her work has been supported by grants from the Canada Council for the Arts, the Conseil des arts et des lettres du Québec, the SOCAN Foundation, and others.
Called “a composer to watch” (Broad Street Review), Brown has won several prizes for her music, including Symphony Nova Scotia’s 2019 Maria Anna Mozart Award. She has had her compositions performed across Canada and in the United States by ensembles including the Orchestre Métropolitain, Les Voix Humaines, the Kamloops Symphony Orchestra, the Philadelphia Orchestra, Les Violons du Roy, I Musici de Montréal, and Symphony Nova Scotia, working with conductors including Dina Gilbert, Yannick Nézet-Séguin, Nicolas Ellis, Holly Mathieson, and Jean-François Rivest.
An Associate Composer of the Canadian Music Centre, adjunct professor of music, and published French-English translator, Stacey Brown has also served as Vice-President of both the Canadian League of Composers and the Canadian New Music Network. She holds degrees in composition from the University of Victoria (BMUS) and the Université de Montréal (DMUS; MMUS), and in translation from Concordia University (GrDip).
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Originaire de Kamloops en Colombie-Britannique, Stacey Brown est compositrice, enseignante et traductrice, nouvellement installée à St. John’s (Terre-Neuve) après deux décennies à Montréal. Sa musique a été décrite comme « organique » (Le Devoir), « puissamment touchante » (Vancouver Observer) et « montrant un don pour l’orchestration habile » (Bachtrack). Son catalogue comprend des œuvres de concert, du solo à l’orchestre, ainsi que de la musique pour des projets de théâtre, de danse et d’opéra.
Parmi ses commandes orchestrales figurent le cycle de mélodies pour contre-ténor L’horreur de constater qu’on nous oubliera (2015), Perspectives (2017), le concerto pour trompette En soi, in and of itself (2019), Don’t Touch the Middle Switch (2021), Still (2021) pour orchestre de chambre et Où la nuit (2022) pour orchestre à cordes. Parmi ses œuvres récentes en musique de chambre, citons (un)done (2016) pour ensemble Pierrot et deux chanteurs, Lachrimae Viventium et Lorasirme Ryny Their Galliard (2019) pour consort de violes, Urgent Solitudes (2019) pour diverses combinaisons de voix, violoncelle et piano, et Moment (2020) pour clarinette, violon et piano. Son travail de composition a reçu l’appui de subventions du Conseil des arts du Canada, du Conseil des arts et des lettres du Québec, de la Fondation SOCAN et d’autres organismes.
Qualifiée de « compositrice à surveiller » (Broad Street Review), Brown a remporté plusieurs prix pour sa musique, dont le prix Maria Anna Mozart 2019 de Symphony Nova Scotia. Ses compositions ont été jouées à la grandeur du Canada et aux États-Unis par des ensembles tels que l’Orchestre Métropolitain, Les Voix Humaines, le Kamloops Symphony Orchestra, les Violons du Roy, I Musici de Montréal, le Philadelphia Orchestra et Symphony Nova Scotia, sous la direction de chefs d’orchestre tels que Dina Gilbert, Yannick Nézet-Séguin, Nicolas Ellis, Holly Mathieson et Jean-François Rivest.
Compositrice agréée du Centre de musique canadienne, chargée de cours en musique et traductrice français-anglais éditée, Stacey Brown a été vice-présidente de la Ligue canadienne des compositeurs et du Réseau canadien pour les musiques nouvelles, présidente du comité sur l’équité de la LCC ainsi que membre du conseil et conseillère artistique pour Codes d’accès. Elle est diplômée en composition de la University of Victoria (BMUS) et de l’Université de Montréal (DMUS ; MMUS), ainsi qu’en traduction de l’Université Concordia (DESS).